امروزه آفات از مشکلات جدی کشاورزی هستند (گولریا و تیکو[1]، 2009). طبق آمار سازمان خواربار جهانی[2]، بشر سالانه بیش از 500 میلیارد ریال فقط خسارت آفات به خصوص حشرات را تحمل می‏کند و سالانه حدود 130 میلیون تن غلات که غذای حدود یک میلیارد نفر در سال است، در اثر آفات و عوامل بیماری‏زا از بین می‏رود. خسارت آفات و عوامل بیماری‏زای گیاهی در سال‏های گذشته در ایران به دلیل بی‏اطلاعی کشاورزان و شرایط اجتماعی و اقتصادی، زیاد بوده و آن‏چه که از زمین حاصل می‏شد، در واقع پس‏مانده‏ی سفره‏ی حشرات آفت و عوامل بیماری‏زای گیاهی بوده است (سردار بنده، 1385).

حفظ محصولات کشاورزی تنها با کنترل آفات و عوامل بیماری‏زا در کشت‏زارها، باغ‏ها و جنگل‏ها به پایان نمی‏رسد، بلکه این کار در انبار‏ها نیز تا هنگام مصرف باید ادامه پیدا کند، زیرا هجوم گروه دیگری از آفات و میکروارگانیسم‏ها‏ی زیان‏آور به محصولات، پس از انبار کردن آن‏ها آغاز می‏شود (باقری‏زنوز، 1374). طبق گزارش مسئولان کشوری هر سال 10 تا 20 درصد محصول در انبارها از بین می‏رود که این میزان خسارت به دلیل توقف طولانی محصول در انبار، بسیار سنگین و قابل تأمل خواهد بود (باقری زنوز، 1389).

اگر فعالیت آفات و عوامل بیماری‏زا در اکوسیستم‏های زراعی، به سبب تغییرات و نوسانات عوامل اکولوژیک و یا به دلیل وجود جانوران شکارگر و پارازیت، به گونه‏ی محدود و به دشواری صورت می‏گیرد، در انبارها و محیط‏های بسته، تقریبا بدون معارض و مزاحم به تاخت و تاز خود ادامه می‏دهند، به این جهت محصولات کشاورزی در انبارها بیشتر از طبیعت خسارت دیده و اغلب زیان‏های سنگین و جبران ناپذیری را متحمل می‏شوند (باقری‏زنوز، 1374).

اسانس‏ها ترکیبات فراری هستند که مشخصه‏ی اصلی آن‏ها بوی تندشان است و در طبیعت نقش مهمی در حفاظت گیاهان در برابر باکتری‏ها، قارچ‏ها و حشرات گیاه‏خوار دارند. آن‏ها هم‏چنین با جلب حشرات به پراکنش دانه‏های گرده و بذرها کمک می‏کنند (باکالی و همکاران[16]، 2008).

یکی از جنس‏های گیاهی مورد توجه و دارای اسانس‏هایی با اثرات کشندگی و دورکنندگی، Eucalyptus spp. می‏باشد (نریو و همکاران[17]، 2010) که در میان ترکیبات مختلف اسانس اکالیپتوس 1و8 سینئول مهم‏ترین بوده و نقش مهمی در فعالیت حشره‏کشی آن بازی می‏کند (لی، 1996).

در حال حاضر کشورهای امریکا، ژاپن و آلمان با به کارگیری جدیدترین روش‏های تحقیق مقام اول تا سوم تولید سموم گیاهی را دارند. در ایران گیاهان دارویی عمدتا از اماکن طبیعی جمع‏آوری گردیده و فاقد اصول صحیح بهره‏برداری و نگه‏داری بوده و گاهی نمونه ‏های جمع‏آوری شده با گونه‏های استاندارد مطابقت ندارد. از آن‏جا که در حال حاضر استفاده از آفت‏کش‏های با منشا گیاهی جهت کنترل آفات جایگاهی در برنامه‏های IPM در ایران ندارد، دلایل این امر را می‏توان به 4 مورد تقسیم کرد (جباری و منصوری‏جاجایی، 1388):

1- عدم شناخت کافی از پراکنش گیاهان با خواص آفت‏کشی

2- عدم شناخت کافی از ترکیبات گیاهان با خواص آفت‏کشی

3- مشکلات مربوط به تهیه‏ فرمولاسیون‏های مناسب از ترکیبات گیاهی

4- عدم قوانین حمایتی دولت از به کارگیری آفت‏کش‏هایی با منشا گیاهی

توجه به مسائل ذکر شده نیاز به انجام این تحقیق را با اهداف زیر فراهم کرده است:

اهداف اصلی:

1- بررسی سمیت تنفسی اسانس برگ درخت نارنج و برگ درخت اکالیپتوس روی سوسک کشیش، شپشه‏ آرد و شپشه‏ دندانه‏ دار.

خرید فایل متن کامل این پایان نامه : 

 

مقالات و پایان نامه ارشد

 

2- بررسی خاصیت دور‏کنندگی اسانس برگ درخت نارنج و برگ درخت اکالیپتوس روی سوسک کشیش، شپشه‏ آرد و شپشه‏ دندانه‏ دار.

3- بررسی سمیت تماسی اسانس برگ درخت نارنج و برگ درخت اکالیپتوس روی سوسک کشیش، شپشه‏ آرد و شپشه‏ دندانه ‏دار.

اهداف فرعی:

1- بررسی ترکیبات شیمیایی اسانس برگ درخت نارنج و برگ درخت اکالیپتوس.

فصل دوم: مروری بر پژوهش های انجام شده

1-2- اهمیت آفات انباری

انبار کردن محصولات کشاورزی به منظور استفاده در سایر فصل‏های سال و یا جهت انتقال به سایر مناطق امری ضروری است. آمار و ارقام سازمان‏های رسمی بین‏المللی و محلی نشان می‏دهد که هر سال مقدار قابل توجهی از تولیدات کشاورزی جهان سوم به وسیله‏ی آفات در انبار‏ها از بین می‏رود و میلیاردها تومان زیان وارد می‏شود. حمله‏ی آفات انباری و کم‏توجهی به اصول نگهداری فرآورده ‏های کشاورزی گاهی زیان‏های کیفی بسیار مهمی را به دنبال می‏آورد که سبب تغییر ترکیب شیمیایی، رنگ و مزه‏ی محصول ‏شده و در نتیجه نه تنها ارزش تجاری و مرغوبیت آن به شدت کاهش یافته بلکه گاهی مشکلات بهداشتی و اختلالات گوارشی شدیدی در مصرف‏کنندگان، اعم از انسان، دام‏ها و طیور ایجاد کرده است (متیوس، 1993).

خسارت آفات انباری در مناطق مختلف متفاوت است، در مناطق گرمسیری به دلیل مستعد بودن شرایط برای فعالیت آفات انباری و هم‏چنین در کشورهای جهان سوم و در حال پیشرفت به دلیل عدم امکانات و شرایط بد نگهداری محصولات خسارت بیشتر است. خسارت بعد از برداشت که هر ساله در اثر فعالیت حشرات و فعالیت میکروارگانیسم‏ها و دیگر عوامل به محصولات انباری وارد می‏شود حدود 10-25% از کل محصول تخمین زده شده است (متیوس، 1993).

[1]Guleria and Tiku

[2] F.A.O: Food and Agriculture Organization

1 Rajendran

[4] Chaubey

[5] Mahfuz & Khalequzzaman

[6] Mahmud et al.

[7] Jbilou et al.

[8] Koul

[9] Ngamo et al.

[10] Shaaya et al.

[11] Lee

[12] Tewary et al.

[13] Kim et al.

[14] Koul et al.

[15] Moravvej & Abbar

[16] Bakkali et al.

[17] Nerio et al.

2 Roy & Saraf

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...