و میزان تاثیر این نوع اطلاعات در مقایسه با اطلاعات ساختاری و سازمانی به چه میزان می‌باشد ؟

 

۱-۳- اهمیت تحقیق

 

اگر یکی از مهمترین ابداعات قرن حاضر را خلق سازمان های نوین بدانیم توفیق این سازمان ها در گرو استفاده مؤثر از منابع اعم از انسانی و غیر انسانی وهم چنین ترکیب درآمد و مخارج حاصل از آن ها می‌باشد. در این صورت محور هر راهبرد و سیاست سازمانی، افراد سازمان‌ها هستند. ‌بنابرین‏ موفقیت یا شکست یک سازمان بستگی کامل به چگونگی جذب، اندازه گیری و ثبت ارزش منابع انسانی آن دارد. مدیران تمام واحد های اقتصادی و نهاد های اجتماعی برای ارتقاء سطح عملکرد، به دنبال آن هستند تا با صرف هزینه های مالی ، توان بالقوه منابع انسانی را بالفعل سازند و از طریق توسعه منابع انسانی موجب رشد،کارایی و اثربخشی عملیات سازمان شوند. ‌بنابرین‏ تصمیم گیری در زمینه توسعه منابع انسانی، نیاز به اطلاعات مفید در خصوص این منابع دارد (رهنمای رودپشتی ،۱۳۸۷).

 

ارزیابی کارکرد و کارایی منابع انسانی جهت رسیدن به بهره وری و سود آوری، یکی از اهداف مهم حسابداری منابع انسانی می‌باشد. حسابداری منابع انسانی، با ارائه اطلاعات ‌در مورد معیارهای ارزیابی منابع انسانی از قبیل : نرخ غیبت، یادگیری ، رضایت شغلی، نرخ بازگشت سرمایه انسانی، تعهد سازمانی، کارایی و اثربخشی، هزینه های یادگیری و آموزش، ارزش افزوده هر کارمند، کارکرد منابع انسانی را در رسیدن سازمان به اهداف و راهبردهای خود و به طور کلی بهره وری سازمانی، مشخصمی کند و بدین ترتیب زمینه را جهت ارتقای آن فراهم می‌سازد.(ورما و دیو ، ۲۰۰۴)

 

۱-۴- اهداف تحقیق

 

با توجه به اینکه اطلاعات مربوط به حسابداری منابع انسانی در بسیاری از شرکت ها مهمترین و عمده ترین هزینه ی این گونه سازمان ها می‌باشد پس نمی توان به راحتی از این نوع اطلاعات گذشت و از آن صرفه نظر کرد.

 

۱- هدف اصلی تحقیق بررسی تاثیر اطلاعات حسابداری منابع انسانی بر ارزش شرکت می‌باشد

 

۲- هدف دیگر این تحقیق بررسی تاثیر نسبت‌های حسابداری منابع انسانی بر ارزش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس می‌باشد.

 

۱-۵- سوالات تحقیق

 

سوال اصلی تحقیق

 

  1. آیا بین هزینه های منابع انسانی و ارزش بازار سرمایه شرکت رابطه معناداری وجود دارد؟

سوالات فرعی تحقیق

 

۲- آیا بین نسبت هزینه های منابع انسانی به کل دارائیها و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد؟

 

۳- آیا بین نسبت هزینه های منابع انسانی به دارائیهای سرمایه ای و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد؟

 

۴- آیا بین نسبت هزینه های منابع انسانی به حقوق و دستمزد و پاداش و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد؟

 

۵- آیا بین نسبت هزینه های منابع انسانی به سود خالص عملیاتی و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد؟

 

۶- آیا بین نسبت هزینه های منابع انسانی به سود خالص قبل از مالیات و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد؟

 

۱-۶- فرضیه ‏های تحقیق

 

الف) فرضیه‏ اصلی

 

۱- بین هزینه های منابع انسانی و ارزش بازار سرمایه شرکت رابطه معناداری وجود دارد.

 

ب) فرضیه های فرعی

 

۱- بین نسبت هزینه های منابع انسانی به کل دارائیها و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد.

 

۲- بین نسبت هزینه های منابع انسانی به دارائیهای سرمایه ای و ارزش شرکت رابطه معناداری وجود دارد.

 

۳- بین نسبت هزینه های منابع انسانی به حقوق و دستمزد و پاداش و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد.

 

۴- بین نسبت هزینه های منابع انسانی به سود خالص عملیاتی و ارزش شرکت رابطه معناداری وجود دارد.

 

۵- بین نسبت هزینه های منابع انسانی به سود خالص قبل از مالیات و ارزش شرکت رابطه معنا داری وجود دارد.

 

۱-۷- روش تحقیق

 

تحقیق حاضر از لحاظ روش ، از نوع تحقیق توصیفی است . از میان انواع تحقیق های توصیفی ، از نوع تحقیق همبستگی است زیرا رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته بررسی می شود .تحقیق توصیفی آنچه که هست بدون دخل و تصرف توصیف و تفسیرمی کند. در تحقیق همبستگی، هدف اصلی آن است که مشخص شودآیا رابطه ای بین دو یا چند متغیر کمی وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و شدت آن به چه میزان می‌باشد . روش مورد استفاده می‌دانی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات ، داده های مالی موجود در بورس اوراق بهادار ایران می‌باشد

 

۱-۸- قلمرو تحقیق

 

۱-۸-۱- قلمرو موضوعی تحقیق

 

در این تحقیق محقق در پی بررسی تاثیر ارزش منابع انسانی شرکت‌ها بر ارزش کل بازار سهام شرکت می‌باشد.

 

۱-۸-۲- قلمرو مکانی تحقیق

 

قلمرو مکانی تحقیق حاضر نیز شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اورق بهادار تهران در طی سال های مورد مطالعه می‌باشد.

 

۱-۸-۳- قلمرو زمانی تحقیق

 

به علت محدودیت دسترسی به اطلاعات مورد نیاز مربوط به متغیرهای مستقل و وابسته، دوره زمانی – مربوط به تحقیق حاضر یک دوره ۴ ساله از ۱۳۸۷ تا۱۳۹۰ انتخاب گردید.

 

تعاریف عملیاتی و مفهومی تحقیق:

 

تعریف مفهومی :

 

حسابداری منابع انسانی کوششی است برای شناسایی و گزارش سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی که انتظار می‌رود منافعی مازاد بر منافع عادی در آینده برای شرکت ایجاد کنند. بر اساس این تعریف، نیروی انسانی هر سازمانی، زمانی باید به عنوان دارایی در متن صورت‌های مالی گزارش شوند که انتظار رود می‌توانند موجب افزایش سود آوری آینده شرکت از طریق بهبود تولید و ارائه کالاها و خدمات شوند (Flamholtz et al., 2002). انجمن حسابداران رسمی امریکا (AICPA, 1983) حسابداری منابع انسانی را بدین‌گونه تعریف ‌کرده‌است: “حسابداری منابع انسانی فرایند شناسایی و اندازه‌گیری داده های مربوط به نیروی انسانی شرکت‌ها و تبادل این اطلاعات با بخش‌های ذینفع به منظور کمک به تصمیم‌های استفاده‌ کنندگان داخلی و خارجی سازمان است.” سرمایه انسانی را می‌توان دانش اکتسابی اشخاص تعریف کرد که در طول حیات خویش به دست می‌آورند و از آن در تولید و ارائه کالا و خدمات بهتر، استفاده می‌کنند (Afiouni, 2007).

 

تعریف عملیاتی :

 

نسبت هزینه منابع انسانی: جهت جمع‌ آوری داده های مربوط به منابع انسانی از فرمول فلم هولتز(۱۹۹۸) استفاده خواهد شد که در این روش ، پرسشنامه طراحی می شود که حاوی سوالات هزینه منابع انسانی شرکت ها می‌باشد که از طریق صورت های مالی آن شرکت ها تکمیل می‌گردد. این پرسشنامه توسط افراد و یا شرکت ها تکمیل نمی گردد بلکه با بهره گرفتن از اطلاعات مالی شرکت های با توجه به عدم در دسترس بودن برخی اطلاعات منابع انسانی (هزینه استخدام و گزینش،آموزش و بهینه سازی )تکمیل و پر می‌گردد.(متغیر مستقل )

 

تعریف مفهومی :ارزش بازار سهام از ضرب تعداد سهام در ارزش بازار سهام به دست می‌آید.

 

تعریف عملیاتی : ارزش بازار سرمایه شرکت، با بهره گرفتن از اطلاعات مالی شرکت ها که در سایت بورس موجود است تکمیل می‌گردد (متغیر وابسته )

 

تعریف مفهومی : این مفهوم از نسبت هزینه منابع انسانی(طبق فرمول هولمز) به کل دارایی های شرکت به دست می‌آید (فروغی و احمدنژاد)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...