۳-۴-ابزار اندازه گیری

 

به منظور جمع‌ آوری داده ها از ۳ پرسشنامه استرس شغلی و پرسشنامه رضایتمندی کارکنان و انگیزه کارکنان استفاده شده است.

 

۱-پرسشنامه استرس شغلی(HSE) این پرسشنامه توسط محمدی(۱۳۸۰) انجام شده است. دارای ۲۰ سؤال بوده که استرس کارکنان را بررسی می‌کند و شامل مقیاس های حمایت سرپرست، رابطه همکاران، فرصت ارتقاء، انتقاد پذیری و پاداش می‌باشد.

 

۲-پرسشنامه رضایتمندی کارکنان(GDI) دارای ۲۲ سوال بوده و سؤال ها در رابطه با رضایت کارکنان طراحی شده است و مؤلفه های نفس کار، کیفیت سرپرستی، ارتباطات همکاران، فرصت‌های ارتقاء شغلی و پرداخت و پاداش را در برمی گیرد.

 

۳-پرسشنامه انگیزه کارکنان که توسط محقق ساخته و دارای ۱۰ سوال بوده و سؤال ها در رابطه با انگیزه کارکنان نسبت به شغل خویش طراحی شده است.

 

برای نمره گذاری هر سه پرسشنامه از طیف لیکرت ۵ درجه ای استفاده شده است. از نمره ۱ ( کاملا مخالف ) تا نمره ۵ ( کاملا موافق ) ارزیابی می‌کند.

 

۳-۵-روایی[۵۱] : در آزمون روایی، هدف آن است که به مشکلات و ابهام های احتمالی موجود در ‌عبارت بندی سؤال ها و ساختار پرسشنامه و مواردی از این قبیل پی برد. نخست، جهت روایی صوری پرسشنامه و صحت و سقم سؤالات، پرسشنامه در بین ۵ نفر از پاسخگویان و متخصصین توزیع می شود و پس از اطمینان از نتایج به دست آمده، پرسشنامه در جامعه آماری پژوهش (کارکنان بانک های دولتی بندرعباس) به منظور بررسی رابطه استرس شغلی با رضایتمندی و انگیزه کارکنان توزیع می شود.

 

۳-۶-پایایی:

 

در این تحقیق با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه استرس شغلی ۷۸/۰، پرسشنامه رضایتمندی کارکنان ۷۶/۰ و پرسشنامه انگیزه کارکنان ۸۱/۰ به دست آمد.

 

پایایی مؤلفه های پرداخت ۸۰/۰ ، فرصت های ارتقاء ۷۶/۰ ،ماهیت شغلی ۷۸/۰ ،حمایت سرپرست ۷۷/۰ و رابطه همکاران ۸۱/۰ به دست آمده است.

 

۳-۶-روش تجزیه و تحلیل داده ها

 

در این پژوهش برای توصیف اطلاعات از آمار توصیفی از جمله رسم جداول و نمودار محاسبه درصد، میانگین و انحراف معیار و همچنین جهت تحلیل فرضیات تحقیق از آمار استنباطی نظیر ، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون استفاده می‌گردد. محاسبات آماری با نرم افزار SPSS 16 محاسبه می شود.

 

فصل چهارم

 

تجزیه و تحلیل داده های تحقیق

 

مقدمه

 

تجزیه و تحلیل داده ها فرایندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی از طریق به کارگیری ابزارهای جمع‌ آوری در جامعه آماری فراهم آمده اند، خلاصه، کدبندی و دسته بندی و در نهایت پردازش می‌شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه‌ها فراهم آید. در واقع تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی می‌باشد: ابتدا شرح و آماده سازی داده های لازم برای آزمون فرضیه‌ها؛ سپس تحلیل روابط میان متغیرها؛ و در نهایت مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیه‌ها انتظار داشتند(کامینهود، ریمون، ۱۳۸۷). در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ تجربی پالایش می‌شوند و تکنیک های گوناگون آماری نقش بسزایی در استنتاج ها و تعمیم ها به عهده دارند.تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع‌ آوری شده از موضوع مورد تحقیق است، تجزیه و تحلیل اطلاعات از اصلی ترین و مهمترین بخش های تحقیق محسوب می شود. داده های خام با بهره گرفتن از نرم افزار آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرند.

 

برای تجزیه و تحلیل داده ای جمع‌ آوری شده آمار تحلیلی به دو صورت آمار توصیفی و استنباطی مطرح می‌گردد. در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصیفی، شناختی از وضعیت و ویژگی های جمعیت شناختی و نگرش پاسخگویان حاصل می شود و در ادامه در آمار استنباطی این تحقیق به بررسی روابط علی بین متغیرهای موجود در تحقیق می پردازیم.

 

۴-۱- آمار توصیفی

 

در این بخش به تشریح آمار توصیفی افراد پاسخ دهنده به پرسشنامه در جامعه آماری می پردازیم.

 

جدول۴-۱: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان بر حسب جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنس فراوانی درصد فراوانی مرد ۶۸ ۶۸/۰ زن ۳۲ ۳۲/۰ جمع ۱۰۰ ۱۰۰%

نمودار ۱-۴: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب جنسیت

 

با عنایت به اطلاعات جدول و نمودار فوق ملاحظه می شود که بیشترین جمعیت پاسخگویان را مردان با فراوانی ۶۸ نفر یا ۰/۶۸درصد تشکیل می‌دهند و کمترین جمعیت پاسخگویان را زنان با فراوانی ۳۲ نفر یا ۰/۳۲ درصد تشکیل می‌دهند.

 

جدول۴-۲ : توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان بر حسب سن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سن فراوانی درصد فراوانی ۳۰-۲۰ سال ۳۲ ۳۲/۰ ۴۰-۳۱ سال ۵۷ ۵۷/۰ ۵۰-۴۱ سال ۱۰ ۱۰/۰ ۵۰ سال به بالا ۱ ۱/۰ جمع ۱۰۰ ۱۰۰%

نمودار ۲-۴: توزیع فراوانی و درصدی پاسخگویان برحسب سن

 

اطلاعات جدول و نمودار فوق نشانگر این است که بیشترین میزان فراوانی سن پاسخگویان با تعداد ۵۷ نفر یا۰/۵۷ درصد جمعیت نمونه مربوط به ۳۱ تا ۴۰ سال و کمترین میزان فراوانی با تعداد ۱ نفر یا ۱ درصد جمعیت نمونه مربوط به ۵۰ سال به بالا می‌باشد.

 

    1. -Barteram ↑

 

    1. -Motiar ↑

 

    1. -Sandip ↑

 

    1. -jenifer ↑

 

    1. -Rabinz ↑

 

    1. -Vilnet ↑

 

    1. – Sapingenton ↑

 

    1. – movere ↑

 

    1. -Rabinz ↑

 

    1. -Vilnet ↑

 

    1. – Sapingenton ↑

 

    1. -Rabert Hapak ↑

 

    1. -Viktor Vorom ↑

 

    1. -Deyvis Newestorm ↑

 

    1. – job enlargement ↑

 

    1. – job enrichment ↑

 

    1. -Azkamp ↑

 

    1. -Lak ↑

 

    1. -Devia & Lofkoist ↑

 

    1. -Esterser & Lasting ↑

 

    1. -Kiang j & Yang ch yo ↑

 

    1. -Hershenson ↑

 

    1. -Kolin ↑

 

    1. -Haland ↑

 

    1. -Hafman ↑

 

    1. ۱٫ National Institute Of Occupational Health And Safety )NIOHS) ↑

 

    1. ۲٫ coordinated ↑

 

    1. ۱٫ job – related situations ↑

 

    1. ۲٫ stressful ↑

 

    1. ۱٫ constancy ↑

 

    1. ۱٫ physical ↑

 

    1. ۲٫ behavioral ↑

 

    1. ۲٫ convulsion ↑

 

    1. ۳٫ creativity power ↑

 

    1. ۱٫ Fernch, G. ↑

 

    1. ۲٫ Cooper C.L ↑

 

    1. ۳٫ Manchester ↑

 

    1. -Eletmayer ↑

 

    1. -Ras ↑

 

    1. -Saros ↑

 

    1. – Humphreys ↑

 

    1. -Eskiner ↑

 

    1. -Hioo & Ley ↑

 

    1. -Gadkin ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...