:

یکی از بنیادی ترین عوامل رشد و پیشرفت انسان ها مسأله اقتصاد است. اگر اقتصاد جامعه یا اقتصاد خانواده دچار مشکل باشد و مردم با تنگدستی و محرومیت اقتصادی بسر ببرند، هیچ گونه باور اعتقادی و رفتار اخلاقی را پذیرا نخواهد بود، به همین جهت پیامبر9فرمود: «كَادَ الْفَقْرُ أَنْ یَكُونَ كُفْراً، ناداری نزدیک است که به کفر بینجامد.»      

بی‌شک، رشد اقتصادی جامعه نشان‌دهنده اقتدارملی، استقلال، عزّت‌مندی و در مجموع، عامل برتری آن جامعه در سطح بین‌المللی است. لذا كشوری که از نظر اقتصادی، صنعت و تكنولوژی، به رشد و توسعه‌ رسیده باشد، در دیگر جنبه‌های سیاسی و فرهنگی نیز برتر خواهد بود.

اما متأسفانه امروزه، ابزار اقتصادی یكی از ابزارهای مهم وتأثیرگذار در جهان است كه کشورهایی همچون امریكا و اروپا با در اختیار داشتن آن، هر روز بر كشورهای دیگر خصوصاً ملت ایران فشار می‌آورند تا آن كشورها، خواسته‌های آنها را بپذیرند.

بنابراین برای برون رفت از شرایط موجود، اقتصاد مقاومتی، مدلی اقتصادی است که تلفیقی از اقتصادهای سوسیالیستی و کمونیستی است و با امتیاز بهره گیری از رهنمودهای ناب اسلامی، یک اقتصاد تکاملی و برتر را ارائه می کند که با اجرایی شدن درست این اقتصاد نوظهور و دینی جامعه ی ایرانی- اسلامی را به سرمنزل مقصود خواهد رساند.

اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای از راهکارهایی است که در شرایط تحریم ایجاد می‌شود. دراین راهکار عوامل اقتصادی اعم از دولت، تولیدکنندگان و خانواده ها وظایفی را برعهده می گیرند که اجرای آن‌ ها نه تنها آسیب‌پذیری اقتصاد در شرایط تحریم را به حداقل می‌رساند، بلکه باعث شکوفایی و رشد اقتصادی نیز می‌شود.

در دهه های گذشته عوامل زیادی بر رفتارهای اقتصادی مردم اثرگذار بوده است. از تبلیغات رسانه ای فراوان تا ورود کالاهای لوکس و تجمّل گرایی، که باعث شده فرهنگ اقتصادی جامعه ما با رفتار اقتصادی مبتنی بر آموزه های اسلامی فاصله بگیرد.

این مطالعه، به بررسی موضوع اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت می پردازد. که در بخش اول؛ کلیات تحقیق، مفهوم شناسی و مبانی اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش دوم به راهکارهای اجرایی و تحقّق اقتصاد مقاومتی درسه حوزه تولید، توزیع و مصرف را بیان می کند. در بخش سوم؛ آثار بین المللی و داخلی اقتصاد مقاومتی را تبیین می کند. و در بخش چهارم، موانع اجتماعی، اخلاقی، و اقتصادی اقتصاد مقاومتی مطرح می شود و درنهایت نیز جمع بندی و نتیجه گیری ارائه شده است.

بخش اول: کلیات

فصل اول: کلیات تحقیق

1-1- بیان مسئله

مسائل اقتصادی نقش مهمی در زندگی مردم و رفاه حال شهروندان دارد و درمیان همه عقلای عالم، برنامه ریزی اقتصادی برای پیشرفت وتوسعه زندگی لازم و ضروریست،ادیان الهی نیز به قوانین اقتصادی توجه ویژه ای نموده اند، اقتصاد در اسلام تا این اندازه ارزش و اهمیت دارد که آن را قوام جامعه و ستون اصلی آن دانسته است. بخاطر این که جامعه برای تحقق آسایش و رفاه، نیازمند اموالی است که به درستی به کارگرفته شود تا اهداف مادی ودنیوی بشرتأمین شده و رشد و شکوفایی اقتصادی زمینه و بستر مناسبی را برای فعالیت های دیگر تربیتی بشر فراهم آورد.

قرآن کریم درآیه 61 سوره هود یکی از فلسفه ها و اهداف آفرینش بشر و استقرار او در زمین را آبادانی و استعمار زمین دانسته که خود یک عمل و رفتار اقتصادی است.

خرید فایل متن کامل این پایان نامه : 

 

پایان نامه و مقاله

 اما متأسفانه امروز به دلائل مختلف از جمله استعمار وسلطه جهانی و… مردم جهان بویژه مسلمانان وخصوصاً مردم ایران با مشکلات اقتصادی وسختی در معیشت مواجه شده اند و تنها راه برون رفت از این مشکلات، اقتصاد مقاومتی و جایگزینی اقتصاد دینی مقابل اقتصاد غربی در جامعه است. اقتصاد دینی، نیازمند مولفه هایی در زمینه تولید، ثروت و کالا خدمات و مصرف است که باید در چارچوب دین و منطبق با معارف اسلامی به خوبی در جامعه گسترش یابد.

اما نکته قابل توجه آن که: چه عواملی قوام بخش اقتصاد مقاومتی است؟ و راه های مقابله با فشارهای مترتب اقتصادی چیست؟

2-1- سوالات تحقیق

الف) سوالات اصلی

جایگاه اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن و سنت چیست؟

ب) سوالات فرعی

1- راهکارهای اجرایی اقتصاد مقاومتی از دیدگاه قرآن وسنت کدامند؟

2- در قرآن و روایات برای اقتصاد مقاومتی چه آثاری بیان شده است؟

3- موانع اقتصاد مقاومتی ازدیدگاه قرآن و سنت کدامند؟

3-1- فرضیه های تحقیق

1- این طور به نظر می رسد که مدیریت مصرف درخانواده، کیفیّت محصولات، حمایت از تولیدکنندگان و مبارزه با فساد در اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی نقش دارد.

2- احتمالاً استقلال اقتصادی، بی نیازی از بیگانگان، توسعه و رشد اقتصادی، عزّتمندی و سلامت اقتصادی از آثار اقتصاد مقاومتی باشد.

3- ممکن است که رفاه زدگی، اسراف و تبذیر، فساد اقتصادی وکم کاری از جمله موانع اقتصاد مقاومتی باشد.

4-1- پیشینه تحقیق

برخی کتاب های مورد استفاده در این پروژه عبارت اند از:

1- اخلاق اقتصادی از دیدگاه قرآن و حدیث از جواد ایروانی.

2- کلّیات علم اقتصاد از باقر قدیری اصلی.

3- نظری به نظام اقتصادی اسلام از مرتضی مطهری.

4- اقتصاد نو از سید محمد باقر صدر.

5- الگوی مصرف از دیدگاه قرآن و سنت از محمدی ری شهری.

6- و………….

همچنین نگارنده از مقالات، نرم افزارهای معتبر نیز استفاده نموده است.

5-1- روش تحقیق

از آنجا كه این موضوع، بیشتر بر جنبه كیفی و دینی اقتصاد مقاومتی تكیه دارد، بدین جهت، در روند اقتصاد مقاومتی از مطالعه اسناد و مدارك با روش تحلیلی ـ توصیفی در فضای كتابخانه استفاده شده است. نویسنده، اطلاعات مورد نیاز را از منابع مربوط به اقتصاد، به ‌ویژه تفاسیر قرآن كریم و روایات معصومان: و نیز سخنان امام راحل; و مقام معظّم رهبری مدظله العالی، که برگرفته ازمضامین آیات و روایات است، جمع‌ آوری نموده که به تجزیه وتحلیل و استنتاج مطالب پرداخته است.

6-1- موانع و مشکلات تحقیق

با توجه به موضوع، این پروژه تحقیقاتی، خالی از موانع و مشکلات نبوده است. از جمله مشکلات این بود که: 1- از آنجایی که این اصطلاح اولین بار توسط مقام معظم رهبری مدظله العالی در چند سال اخیر مطرح گردید لذا نو بودن آن مشکلاتی مانند کمبود منابع بوجود آورد.2-«گستردگی مباحث» که باعث می شد پروژه به آرامی پیش رود. 3- همچنین از دیگر مشکلات «یافتن مثال های قرآنی»که یافتن آنها در قرآن و کتب تفسیری نیازمند صرف وقت زیادی بود.4- به علت میان رشته ای بودن موضوع، کتاب های اقتصادی از جمله منابع دست اول در کتابخانه دانشکده و همچنین کتابخانه عمومی شهر خیلی کم بود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...