رشته فناوری اطلاعات بررسی تاثیر شبکههای ارتباطی محیط کاری آنلاین و آفلاین بر عملکرد شغلی کارکنان |
2-1- بیان موضوع
با توجه به نقش حیاتی عملکرد و اهمیت دستیابی به عالیترین سطح آن در سازمان و نقشی که ارتباطات در فرایند عملکرد سازمانی ایفا میکند و با توجه به نقش مکمل فرهنگ و ارتباطات و تاثیر فرهنگ بر تمام جنبههای سازمانی و نقش استراتژیک آن در انسجام و افول سازمانی، با توجه به نوظهور بودن پدیده شبكههای اجتماعی و عدم آشنایی با تمامی آثار این شبكهها و همچنین برخورداری این پدیده از ویژگی سیال بودن و پویایی و لزوم انجام پژوهشهای بیشتری بر روی سایر جنبههای تأثیرگذار این شبكهها، لازم است که همگام با رشد و تکامل فناوریکی و محتوایی شبکههای اجتماعی مجازی در ابعاد مختلف، کارکرد آنها به ویژه نقش آنها در ارتباطات اجتماعی و عملکرد افراد مطالعات بیشتری انجام شود. از این رو بررسی تاثیر فناوری و به طور خاص ارتباطات شبکهای حاصل از نظریه شبکه اجتماعی بر عملکرد شغلی کارکنان امری ضروری و حیاتی میباشد.
3-1- اهمیت موضوع
عملکرد شغلی یكی از عواملی است كه در كشورهای توسعه یافته مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. بنابراین، یکی از مهمترین اهدافی که مدیران سازمانها به دنبال آن هستند، ارتقاء عملکرد شغلی کارکنان میباشد. از سوی دیگر، فناوریهای اطلاعاتی تحولات عظیمی در شركتها و سازمانهای بازرگانی ایجاد كردهاند؛ به گونهای كه عملكرد كلی این شركتها كاملا تحتتاثیر میزان كاربرد این فناوریها میباشد. اﯾﻦ ﺗﺤﻮﻻت تأثیر ﻋﻤﯿقی ﺑﺮ ﺗﻌﺎﻣﻞ و رواﺑﻂ انسانها داﺷﺘﻪاند. تحقیقات نشان دادهاند که بدون ارتباطات صحیح، گردش امور مختل میشود. موضوع ارتباطات در سازمان از چنان اهمیتی برخوردار است كه میتوان گفت اولین و مهمترین وظیفه مدیر توسعه سیستمهای ارتباطاتی در سازمان است. جریان مستمر ابداعات فناوری اطلاعات، از اینترنت تا شبکههای بیسیم و تلفن دیجیتال، به طور مستمر دنیای کسبوکار را دستخوش تغییر کرده است. این ابداعات به شرکتهای کارآفرین و خلاق امکان ایجاد محصولات و خدمات جدید، توسعه مدلهای کسبوکاری و تغییر روشهای انجام کارهای روزمره را میدهد (Laudon & Laudon, 2012). در بررسی موسسه کار در سال 2009 در مورد تغییر ارتباطات در محل کار، براساس نظرات 1.243 کارمند، بیش از 85 درصد پاسخ دهندگان از ایمیل، کامپیوتر، اینترنت و اینترانت سازمان خود استفاده میکردند. بعلاوه 13درصد پاسخدهندگان به سایتهای شبکه اجتماعی مانند فیسبوک[1] و مایاسپیس[2]، 13 درصد به بلاگها[3]، 4 درصد به مینی بلاگهایی همچون توییتر[4] و 3 درصد به فناوریهای دنیای مجازی مانند سکندلایف[5] در محل کار خود دسترسی داشتند (Broughton et.al, 2009). در سال 2009 مطالعه 2013 نفر که به طور تصادفی در انگلستان انتخاب شده بودند، نشان داد که 70 درصد جمعیت از اینترنت استفاده میکنند که در مقایسه با سال 2003، حدود 59 درصد افزایش داشته است. در میان کاربران اینترنت 61 درصد در محل کار خود از اینترنت استفاده میکنند و به طور میانگین، 7 ساعت از وقت خود در هفته را، در محل کار خود آنلاین هستند .(Helsper et.al, 2009) طبق آمار ارائه شده توسط پرایس (2010)، نزدیک به 61 درصد از کاربران وب در سراسر دنیا روزانه به شبکه اجتماعی مراجعه میکنند. 49 درصد کاربران اینترنت از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند که نسبت
خرید فایل متن کامل این پایان نامه :
به سال 2007 افزایش 17درصدی داشته استet.al, 2009) (Helsper. ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست و آمار بالایی در استفاده از شبکههای اجتماعی دارد. در ایران از شبکههای اجتماعی بیشتر برای نوشتن و به اشتراک گذاشتن زندگی شخصی استفاده میشود و فعالیتهای اقتصادی نقش کمرنگتری میان کاربران فارسی زبان دارد. میزان عضویت ایرانیان در شبكههای اجتماعی در سالهای اخیر از افزایش قابل ملاحظهای برخوردار بوده است، به طوری كه در برخی منابع گزارش شده است كه در سال 2010 در حدود 3/0% جمعیت ایران (برابر با250،000 نفر) صرفاً در شبكه اجتماعی فیسبوك عضو بودهاند (Chen & Sali, 2010). امروزه در آمریکا و سایر اقتصادهای جهانی کسبوکار به شکل مرسوم وجود ندارد. در سال 2010 بنگاههای آمریکایی تقریبا بیش از $ 562 بیلیون در زمینه سختافزار سیتمهای اطلاعاتی، نرمافزار و تجهیزات مخابراتی هزینه کردند. بهعلاوه، $800 بیلیون دیگر صرف خدمات و مشاورههای تجاری شده که بیشتر آن مربوط به طراحیمجدد عملکرد تجاری شرکتها به منظور بهرهگیری از فناوریهای جدید بوده است (Laudon & Laudon, 2012). خوانندگان روزنامه در حال کاهش هستند، بیش از هفتاد و هشت میلیون نفر اخبار را به صورت آنلاین میخوانند، شصت میلیون پایگاه داده آنلاین وجود دارد، سی و نه میلیون نفر به صورت آنلاین ویدئو تماشا میکنند و شصت و شش میلیون نفر خواننده وبلاگ وجود دارد (Laudon & Laudon, 2012). حضور اینترنت در سیستم ارتباطات بینالمللی هزینههای عملکرد و تراکنشهای جهانی را کاهش داده است. در حال حاضر، مشتریان میتوانند از بازارهای جهانی خرید کرده، از اطلاعات مربوط کالاها به صورت شبانهروزی مطلع شوند. شرکتهای تولیدکننده کالاها و خدمات میتوانند با یافتن تامینکنندگان با هزینههای کمتر، هزینههای خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. از سال 2009، تعداد تلفنهای تلفن همراه بیسیم افزایش قابلتوجهی داشتهاند (Laudon & Laudon, 2012). بررسیهای اولیه پیشرفت چشمگیری در درک ویژگیهای رسانههای ارتباطی متفاوت و چگونگی ارتباط آنها با اثربخشی ارتباطی تحت شرایط کاری متفاوت داشتهاند (Dennis et.al, 2008). با این وجود، هنوز تحقیقات مرتبط با تاثیرات عمده فناوری بر شغل کارمند بهویژه عملکرد شغلی محدود هستند (Rai et.al, 2003).
این پژوهش بر یک دیدگاه نظری به نام شبکههای اجتماعی تاکید میکند که عملکرد شغلی را توضیح میدهد. کاربرد نظریه شبکه اجتماعی به درک بهتر تاثیر فناوری بر عملکرد شغلی کمک میکند. کارکنان با ارتباطات شبکهای بیشتر میتوانند از سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی برای ارتقای عملکرد شغلی خود استفاده کنند (Borgatti, 2005). اگر سازمانها به کارکنان خود آموزش دهند که در مورد ساختار شبکه خود فکر کنند، آن ها به احتمال زیاد ساختار شبکه خود را به گونهای تغییر خواهند داد که به آن ها در دستیابی به منابع کمک کند. درک مکانیزمهای مختلف چهار نوع شبکه ارتباطی، به سازمانها کمک خواهد کرد که به کارکنان خود آموزش دهند تا استراتژیهای موثرتری را برای ارتقاء عملکرد شغلی خود توسعه دهند. ساختار شبکهای موثر به افراد در دستیابی به منابع مفید کمک میکند و آنها میتوانند این منابع را به صورت بلادرنگ دریافتکنند. این موارد میتوانند در عملکرد شغلی افراد موثر باشند. بررسیهای اولیه نارساییهایی را در ارتباط با روابط آنلاین و اهمیت ملاقاتهای رو در رو، در عملکرد موثر کارکنان مجازی نشان میدهند. این پژوهش بینش وسیعتری از منظر شبکه اجتماعی برای کمک به کارکنان فراهم میکند. با تمایز بین شبکههای آنلاین و آفلاین و همچنین روابط مستقیم و غیرمستقیم، پژوهش به پیشبرد تحقیقات شبکه اجتماعی کمک میکند. اگرچه مزایای شبکه فردی در مطالعات اولیه بررسی شده است، بیشتر این مطالعات بر عملکرد وظیفهای )مانند:Hong et.al, 2004 )، یا رضایت شغلی فرد )مانند: Joshi & Rai, 2000) متمرکز هستند. این پژوهش تاثیرات فناوری را بر عملکرد شغلی بررسی میکند، بنابراین، درک افراد را از موفقیت سیستم اطلاعاتی توسعه میدهد و به تحقیقات سیستم اطلاعاتی کمک کرده و به پیکره دانش مرتبط با موفقیت سیستم اطلاعاتی میافزاید (DeLone & McLean, 2003). بهعلاوه، این پژوهش تحقیقات شبکه اجتماعی را با ایجاد بینشهایی از نظریه تکامل تقویت میکند و درک بهتر و جزئیتری از ارتباطات در شبکههای ارتباطی و اثرات مستقل و وابسته آن ها بر عملکرد شغلی را توسعه میدهد. اگرچه بررسیهای اولیه ارتباط میان میزان اتصال افراد به دیگران در شبکه و عملکرد شغلی را کشف کردهاند، اما آن ها تمایزی میان انواع مختلف رسانهها و همچنین انواع شبکههای ارتباطی (آنلاین و آفلاین) قائل نشدهاند. ایده تمایز میان ارتباطات مستقیم و غیرمستقیم و نیز شبکههای آنلاین و آفلاین میتواند به درک بهتری از دیگر رفتارهای مهم سازمانی مانند: رضایت شغلی کارکنان، تعهد سازمانی، تسهیم دانش و اجتماعیکردن کارکنان منتهی شود. بنابراین،، با فراهم کردن دید دقیقتری از نقش شبکههای اجتماعی در توضیح عملکرد شغلی به تحقیقات رفتارسازمانی کمک میکند. زمانیکه سازمانها از چگونگی تاثیر فناوری اطلاعات بر عملکرد شغلی خود آگاه میشوند، به احتمال زیاد استراتژیهای بهتری را برای سرمایهگذاری و کابرد فناوری اطلاعات توسعه میدهند. به طور کلی واضح است که هیچ یک از تحقیقات IS و تحقیقات مدیریتی، به نقش فناوری در تاثیر بر عملکرد کارکنان توجه زیادی نکردهاند. بنابراین، پژوهشی که بر توضیح عملکرد شغلی تاکید کند، ارزش بررسی خواهد داشت.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-05-09] [ 07:33:00 ب.ظ ]
|