" فایل های مقالات و پروژه ها – مبحث دوم : مبانی وظیفه ارائه اطلاعات در قرارداد بیمه – 5 " |
“
همچنین در بحث ضمانت اجرای نقض تعهد اطلاعاتی نیز تا حد ممکن سعی شده قرارداد حفظ شود. امکان تعدیل و تقلیل شرایط قرارداد، مطالبه خسارت و یا حق فسخ تا حد زیادی موارد بطلان بیمهنامه را کاهش داده است.
گفتار دوم : تعهدات اطلاعاتی در متون قانونی بیمه
در متن قانون بیمه ۱۳۱۶ مادهای که به صراحت به تکلیف ارائه اطلاعات اساسی اشاره کرده باشد، وجود ندارد. اما قانونگذار ضمانت اجراهای نسبتا شدید در مورد اظهارات برخلاف واقع و ابراز ناصحیح اطلاعات از سوی بیمهگذار مقرر نموده است، که منطقا این نتیجه حاصل می شود که ارائه اطلاعات در عقد بیمه از نظر قانونگذار اهمیت و جایگاه مهمی داشته است.
علاوه بر قانون بیمه ۱۳۱۶، در قانون تأسيس بیمه مرکزی ایران و بیمهگری در مقام شرح وظایف بیمه مرکزی ایران، تهیه آیین نامهها و مقرراتی برای حسن اجرای امر بیمه در ایران و ارشاد و هدایت و نظارت بر مؤسسات بیمه و تعیین میزان کارمزد و حقبیمه مربوط به رشته های مختلف نام برده شده است.
علاوه بر قانون بیمه آیین نامه های بیمهای نیز به موضوع ارائه اطلاعات اشاره کرده اند. از جمله آیین نامه شماره ۲۶ شرایط عمومی بیمهنامه هزینه های بیمارستانی و جراحی شورای عالی بیمه مصوب ۲۳/۱۰ /۱۳۷۰ است.
به موجب ماده ۱۲ آیین نامه مذکور « بیمهگذار و بیمهشده مکلفند با رعایت دقت و صداقت در پاسخ به پرسشهای بیمهگر کلیه اطلاعات خود را در اختیار بیمهگر قرار دهند، اگر بیمه گذار در پاسخ به پرسشهای بیمهگر عمدا از اظهار مطلبی خودداری نماید و یا عمدا برخلاف واقع اظهاری بنماید، بیمهنامه باطل و بلااثر خواهد بود ولو اینکه مطلبی که کتمان شده یا برخلاف واقع اظهار شده، هیچگونه تاثیری در وقوع بیماری یا حادثه نداشته باشد. در این صورت نه فقط وجوه پرداختی بیمهگذار مسترد نخواهد شد، بلکه بیمهگر می تواند باقیمانده حقبیمه را نیز مطالبه نماید.» .
ماده ۳ آیین نامه شماره ۴۳ شورای عالی بیمه مصوب ۲۲/۵/۱۳۸۱ که از تاریخ ۱/۷/۱۳۸۱ جایگزین آیین نامه شماره ۱/۲۶ و مکملهای بعدی آن شده است، نیز در این خصوص مقررات مشابهی را مقرر نموده است.
مبحث دوم : مبانی وظیفه ارائه اطلاعات در قرارداد بیمه
در تفکر حقوقی ایران، به پیروی از متدولوژی فقهی در تحقیق و بررسی یک موضوع کنکاش از مسائلی چون ماهیت موضوع یا مبانی از اهمیت زیادی برخوردار است، در حالی که در سایر نظامهای حقوقی و اسناد بین المللی، چنین روشی مشاهده نمی شود. از این رو، در این مبحث مبانی وظیفه ارائه اطلاعات در عقد بیمه و آثار تعیین مبنا در این خصوص مورد بررسی قرار خواهند گرفت. مطالعه مبانی به این پرسش پاسخ میدهد که چه نوع ملاحظات اخلاقی، اجتماعی و حقوقی سبب می شود تا طرفین قرارداد بیمه به لحاظ حقوقی در مقابل دیگری متعهد به افشای اطلاعات اساسی شناخته شود.[۶۱]
گفتار اول : ابتنای بیمه بر حد اعلای حسننیت
یکی از وجوه تمایز عمده بین قرارداد بیمه و سایر قراردادها، ابتنای بیمه بر حد اعلای حسننیت است. حسننیت در قرارداد بیمه از اهمیت ویژهای برخوردار است و از عوامل اصلی تنظیم رابطه میان تعهدات طرفین است. بیمهگر و بیمهگذار باید با حسننیت کامل نسبت به یکدیگر عمل نمایند و در ارائه اطلاعات و بیان اظهارات صداقت کامل داشته باشند. بر همین مبنا است که بیمه به قرارداد با حسننیت کامل مشهور است تا جایی که این اصل در زمره اصول اساسی و بنیادی بیمه درآمده و عدم رعایت آن بر خلاف سایر قراردادها ضمانت اجراهای شدید به دنبال خواهد داشت.[۶۲]
بند اول : مفهوم شناسی حسننیت
حسننیت مفهومی ذاتا اخلاقی است و برای مرتبط ساختن اصول حقوقی و مفاهیم بنیادی عدالت به کار میرود. وجود حسننیت در تمام قراردادها لازم است، اما برحسب ماهیت قرارداد، درجه اهمیت آن متفاوت است.
- معنای لغوی حسننیت
حسننیت ترکیبی اضافی و وصفی است که در لغت به نیک بودن نیت یا رفتار از روی راستی و صداقت معنا شده است. در حالت ترکیبی میتوان حسننیت را به داشتن قصد نیکو معنا کرد.[۶۳] همچنین مفاهیم حیله، تقلب، سوءاستفاده از حق، و تدلیس و سوءنیت که در مقابل مفهوم حسننیت قرار دارند در تبیین معنای این واژه واجد اهمیت هستند.[۶۴]
- معنای اصطلاحی حسننیت
اصل حسننیت مفهومی است سهل و ممتنع که شاید در نگاه اول معنایی آشکار و بدیهی داشته باشد، ولی در مقام توصیف و تطبیق بر موارد سخت و دشوار می نماید. حسننیت در قرارداد عبارت است از دارا بودن صداقت در مراحل مختلف قرارداد از مذاکرات مقدماتی تا تفسیر متن قرارداد. وقتی صحبت از لزوم رعایت حسننیت در قراردادها می شود، این معنا بیشتر به ذهن متبادر می شود.[۶۵]
معمولا در متن قوانین تعریفی از حسننیت ارائه نمی شود. به موجب یکی از تعاریفی که دکترین از حسننیت ارائه نموده و به نوعی مقبولیت یافته است، «حسننیت انتظار هر یک از طرفین قرارداد است مبنی بر اینکه طرف دیگر تعهدات ناشی از قرارداد را به درستی و منصفانه و به شیوهای که متعارف است به انجام رساند.»[۶۶]
به هر روی ایفای وظایف قراردادی به شیوه صادقانه منصفانه و معقول تقریبا همیشه اجرای با حسننیت تلقی خواهد شد.
بند دوم : پیشینه اصل حسننیت در حقوق قراردادها
تشتت عقاید در خصوص دلالت حسننیت و حکومت یا عدم حکومت آن بر اجراى قراردادها در حقوق ایران و نیز وجود این اصل در حقوق قراردادهاى کشورهای غربی، موجب گردیده که جهت احراز وجود قاعده حسننیت در حقوق ایران و امکان اخذ نتایج بسیار از آن، پس از تحلیل معنای اصل حسننیت در قراردادها به مطالعه این مفهوم در حقوق داخلی در مقایسه با حقوق خارجی پرداخته شود.
- در حقوق خارجی
رعایت حسننیت در قراردادها، به دلیل سازگاری آن با ساختار درونی و فطری بشر، از گذشته وجود داشته است و طرفین قرارداد، نه به حکم قانون و ضمانت اجراهای قانونی، بلکه بنا به اهمیت اخلاق حسنه و وجدان در نزد آنان، اجرای آن را در قراردادها وظیفه خود میدانستند. دکترین حسننیت در کشورهای حقوق نوشته دارای قدمت بیشتری نسبت به کشورهای حقوق عرفی میباشد. بارزترین نظام های حقوقی نوشته که جایگاه بالایی برای حسننیت قائل هستند، آلمان و فرانسه میباشند.[۶۷]
در مقابل، اصل حسننیت در کشورهای نظام حقوق عرفی جایگاه متفاوتی دارد. برای مثال در حقوق انگلستان حسننیت به عنوان یک قاعده کلی که افراد را به رفتار منصفانه در انعقاد، اجرا و تفسیر قرارداد ملزم نماید، وجود ندارد. هرچند ردپای پذیرش آن را میتوان در رویه قضایی مشاهده نمود. در امریکا حسننیت با مقبولیت بیشتری نسبت به انگلستان روبروست. در قانون متحد الشکل تجاری ملاکهای متعددی برای حسننیت ارائه شده است، و در یک تعریف عام حسن نیت صداقت عملی و عینی در رفتار یا معامله دانسته شده است.[۶۸]
“
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-21] [ 07:30:00 ب.ظ ]
|